Fire dage i Paris

Fire dage i Paris
November 18, 2015 Ib
In foto, fotografering
_S4Q8303

Paris Photo 2015

De tragiske begivenheder i Paris fredag den 13. november fik også indflydelse på afviklingen af Paris Photo og Fotofever.
Lørdag formiddag var der stille på Paris gader. Myndighederne rådede befolkningen til at holde sig indendørs og aflyste en lang række arrangementer samt lukkede museer og udstillingssteder i byen.
Grand Palais, hvor Paris Photo holdt til, var blandt de berørte steder, og det betød at udstillingsperioden blev drastisk forkortet.
Men efterhånden som lørdagen skred frem dukkede der flere og flere mennesker op på gaderne i byens centrum og på venstre bred. Det var som om byen rystede chokket af sig og rejste sig igen.
Fotofever, der udstillede i Carrousel du Louvre, valgte også at vise terroristerne trods og fortsatte med ekstra sikkerhedsvagter og begrænset adgang. Men de var få besøgende, da vi vendte tilbage til udstillingen lørdag og flere af standene forblev ubemandede.
Torsdag og fredag var alt dog stadig som det plejer. Paris lignede sig selv og publikum i tusindtal strømmede til udstillingerne.

Sandy Skoglund på Paris Photo

Sandy Skoglund på Paris Photo

Paris Photo bød endnu engang på et mix af gammelt og nyt. Der er stadig gallerier, der primært satser på det gamle, både hvad angår fotografer, motiver og teknik. Her er praktisk taget alle billeder monochrome, relativt små og forestiller ofte fortidens celebriteter. Til gengæld bevæger priserne sig gerne op i de øvre luftlag, hvis der er stjerner både foran og bagved kameraet.
Hovedparten af gallerierne viste dog nutidige værker, og her blev der leget med både farver, form og motiver.
Der var tydeligt at mange fotografer eksperimenterer med de muligheder, som den digitale teknik har givet os. Resultaterne har ofte en stærk wauv-faktor, som fanger beskueren her og nu, og de bedste virker langtidsholdbare.
Der var dog også billeder på udstillingerne, som efter min mening faldt igennem som galleri-billeder. Nogle af dem ville utvivlsomt fungere fint som illustration i en bog eller et magasin, og var måske også oprindeligt lavet til det formål. Andre fandt jeg simpelthen uinteressante eller decideret kedelige. Vi har jo ikke alle smag og behag for det samme.

Solène Ballestro på Fotofever

Solène Ballestro på Fotofever

Hvor Paris Photo blev afholdt for 19. gang er Fotofever kun nået til sit 5. år. Arrangørerne ynder da også at kalde Fotofever for Paris Photos lillebror.
Fotofever gør meget ud af at kunne præsentere nye navne, og de havde da også en forholdsmæssig stor udskiftning blandt udstillerne i forhold til det foregående år.. Sidste år var jeg meget begejstret for en talstærk kinesisk repræsentation, men i år glimrede de, til min store skuffelse, stort set alle ved deres fravær.
Der var dog også spændende nye navne, som den 22-årige Soléne Ballesta, der viste en serie portrætter, der på samme tid gav associationer om fortiden og viste nytænkning, eller Dani Olivier, der belyser kvindekroppe med mønstret lys.

Dani Olivier på Fotofever

Dani Olivier på Fotofever

Og så viste et fransk galleri, at Steve McQueen stadig er in, også på Fotofever. Størsteparten af deres udstillede billeder havde den afdøde skuespiller som motiv, selvfølge i kornet stort/hvid og taget af den ligeledes afdøde Barry Feinstein. Hvem sagde nye navne?

Comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

14 − two =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.